فاطمه ابراهیمی

به پیش

instagram [#222]Created with Sketch.

کارهایی که نوشتن را راحت‌تر می‌کند

تیترهای جالب بنویسید:

به موضوع موردنظرتان فکر کنید و برایش ده تیتر متفاوت بنویسید. از میان آن‌ها پنج تیتر که جواب‌های متفاوتی دارند انتخاب کنید و دربارۀ هر یک حداقل دو خط بنویسید. دوباره به عقب برگردید و از خودتان بپرسید «آیا می‌شود توضیحات بهتر و کامل‌تری هم برای آن یکی-دو خط نوشت؟»

مطلبی دربارۀ یک موضوع بی‌ربط بخوانید:

مثلاً موضوع شما اشتغال است؛ یکی-دو ساعتی می‌نویسید و بعد مغزتان قفل می‌کند. کافیست دربارۀ یک موضوع نامرتبط مطلبی بخوانید یا تصویری تماشا کنید- مثلاً حوصله‌ام سررفته، فرار آهو از دست شیر و …- دوباره به کار برگردید و ادامه بدهید.

دربارۀ موضوعی که می‌نویسید حداقل 5-6 صفحه از گوگل را زیرورو کنید:

خیلی‌وقت‌ها مطالب بهتری دستتان را می‌گیرد چون مطالبی که در صفحۀ اول هستند غالباً با ترفندهای سئو رتبه آورده‌اند و حرف‌های تازه و نگاه متفاوتی ندارند.

چک لیستی برای ویرایش داشته باشید:

این چک‌لیست را می‌توانید از طریق خواندنِ کتاب‌های آموزش نویسندگی برای خودتان بسازید یا از چک‌لیست‌های متنوعی که در سایت‌های مختلف وجود دارد استفاده کنید. مثلاً این یکی از چک‌لیست‌های من است. از این چک‌لیست‌ها می‌توانید برای بازنویسی راحت‌تر مطالبتان استفاده کنید. چون موارد مهم را به شما یادآوری می‌کند و می‌توانید آن‌ها را در متن خودتان ارزیابی کنید.

 

به روز می‌شود

 

3 پاسخ

  1. جالب بود. ما یه استاد داشتیم؛ آقای امید کوشکی. همیشه میگفت درباره چیزی که نمیدونید یا به تازگی یاد گرفتید، توی گوگل سرچ کنید و 10 صفحه اول رو بخونید. اگه مثلا هر صفحه 10 تا سایت رو نشون بده، میشد 100 مطلب درباره اون چیز!

    1. اره دقیقا. ناهید عبدی هم می‌گه اگر می‌خواید یه دوره طراحی کنید یا حرف تازه‌ای دربارۀ یک موضوع بزنید ده تا صفحه اول گوگل رو دربارۀ ان موضوع یه نگاه بندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *