فاطمه ابراهیمی

به پیش

instagram [#222]Created with Sketch.

نگاهی کوتاه به باشگاهِ پنج صبحی‌ها

اسم این کتاب را خیلی شنیده‌ بودم. ولی ترغیب به خواندنش نشدم؛ چون پنج صبح بیدارشدن برای من خیلی سخت است به‌علاوۀ این‌که در خانۀ ما آن ساعت از روز به قدر کافی سکوت وجود ندارد.

در روزهای نوروز که به شرکت آمدم، چون کارهایم خلوت بود فرصت کردم سری به کتابخانۀ کوچک سازمان بزنم و این کتاب به چشمم خورد و تصمیم گرفتم ورقی بزنم.

پشت جلد نوشته:

مفهوم باشگاه پنج صبحی‌ها شامل برنامۀ صبحگاهی متحول‌کننده‌ای است که مردم را قادر می‌سازد میزان بهره‌وری‌شان را افزایش دهند و در زمینه‌های کار، زندگی شخصی، سلامتی و روحیه به موفقیت‌هایی خارق‌العاده دست پیدا کنند.

بخش‌هایی را که شاید کلیشه‌ای باشند ولی ارزش تامل و عمل کردن دارند انتخاب کردم و امیدوارم برای شما هم چنین باشد:

-عوض خلق‌کردن، کمک‌کردن و ماجراجویی‌کردن، تمام فکر و ذکرمون شده به دست آوردن، مال اندوزی و مقایسه‌کردن.

-افراد اثرگذار و تاریخ‌سازان اصیل توجهشون رو به راحتی به هرچیز و هرکسی که از راه برسه نمی‌دن. دسترسی بهشون راحت نیست، اهل اتلاف وقت نیستن و تمرکزشون بیشتر روی انجام کار واقعیه تا ادا درآوردن. بنابراین، نتایج محیرالعقولی ایجاد می‌کنن که باعث پیشرفت این دنیا می‌شه. ناتوانی در ابرازکردن مهارت‌ها و انکار استعدادها باعث آسیب به روح می‌شه و مردم برای دورشدن از این درد، به راه‌کارهای مخربی مثل این موارد متوسل می‌شن: ساعت‌های متمادی وب‌گردی، خرید آنلاین، کارکردن بیش‌ازاندازه، مشروب‌خوردن بی‌رویه، غذاخوردن زیاد، شکایت‌کردن و خوابیدن زیاد. |صفحۀ 133|

تمام چالش‌ها در ابتدا، دشوار، در میانۀ راه، پر هرج و مرج، و در انتها زیبا هستند. |صفحۀ43|

-امروزه اغلب افراد، موفقیت‌هاشون رو با اندوخته‌هاشون ارزیابی می‌کنن، نه با شخصیتی که برای خودشون ساختن. اون‌ها خودشون رو با نسخه‌های تقلبی و بزک‌شده‌‌ای که افراد خاصی از جامعه- که مردم دنباله‌روی اون‌ها هستن- از خودشون ارائه می‌دن، مقایسه می‌کنن. اون‌ها عزت‌نفسشون رو با دارایی خالص‌شون می‌سنجن. |صفحۀ 43|

-اینو بدونید که خلاقیت، بهره‌وری، کامیابی، عملکرد و مفیدبودن برای دنیا و همینطور کیفیت زندگی شخصی‌تون، تنها با بیدارشدن راس ساعت 5 صبح متحول نمی‌شه. فقط سحرخیزی نیست که قدرت ایجاد می‌کنه. اون کارهایی که ظرف شصت دقیقه بعد از بیداری انجام می‌دید، باشگاه پنج صبحی‌ها رو عاملِ بُرد شما می‌کنه. این رو یادتون باشه: ساعت پیروزی یکی از فرصت‌های بزرگ زندگی رو در اختیار شما قرار می‌ده. همونطور که می‌دونید، روش آغازکردن روز، به شکل عظیمی، روی روش پایان‌گرفتنش تاثیر داره. بعضی از افراد سحرخیزن، اما ارزش صبحشون رو با تماشای اخبار، وب‌گردی، پرسه‌زدن در شبکه‌های اجتماعی و چک‌کردن پیام‌هاشون خراب می‌کنن. |صفحۀ 228|

6 پاسخ

  1. چه جالب فکر نمیکردم اینجوری باشه منم اسم این کتاب رو زیاد شنیده بودم و دقیقا هم نظر با تو بودم منم ادم پنج صبح بیدار شدن نبودم و واسه همین تو کتابخونه شرکت که دیدمش برنداشتمش.
    ولی محتوای خوبی به نظر میاد داشته باشه سعی میکنم بخونمش تا اونجایی که بشه.

    1. اره یه نگاه بهش بنداز. به این فکر میکنم که این کتاب چند نفر رو با عنوانی که داشته ترسونده و از خوندن منصرفش کرده 🙂

  2. مطلب بسیار خوبی بود و به نظرم این جمله خیلی کلیدی و درست بود : اون کارهایی که ظرف شصت دقیقه بعد از بیداری انجام می‌دید، باشگاه پنج صبحی‌ها رو عاملِ بُرد شما می‌کنه.
    متأسفانه من همیشه وقتی از خواب بیدار میشدم اول شبکه های اجتماعی رو چک میکردم ولی چندین بار با خبرهای بسیار ناراحت کننده ای از دوستان و اقوام و کل دنیا مواجه شدم که بسیار منو غمگین کرد و به خودم قول دادم که دیگه اینکارو نکنم و بعد از یه مدت کوتاهی متوجه شدم که همین کار کوچیک چه تاثیر مثبتی در شروع کردن روزهام گذاشته.
    ترک کردن عادت های بدمون میتونه یکی از گام های مهم برای قرار گرفتن در مسیر موفقیتهامون باشه.

    1. بله پروفسور همینطوره. همین کار کوچیک واقعا تاثیر مثبت زیادی داره. ممنون که خوندی و نظر دادی.

  3. “ناتوانی در ابرازکردن مهارت‌ها و انکار استعدادها باعث آسیب به روح می‌شه و مردم برای دورشدن از این درد، به راه‌کارهای مخربی دست میزنند”

    من چند روزی هست که در رابطه با قدرت و اینکه قدرت از کجا می اید مطالعه داشتم ، تغریف قدرت در یک جهت انجام کار در واحد زمان هست ، هنگامی که ما از استعداد های خود استفاده میکنیم و این جریان را به حرکت می اندازیم انرژی مثبتی در ما جریان پیدا میکند و به قول فلورانس اسکاول شین که میگوید کسانی که استعداد های خود را دفن میکنند و از ان بهره نمیبرند بهای سنگینی برای دفن استعداد های خود باید بپردازند.
    و در اخر به نقل از ارسطو Knowing yourself is the beginning of all wisdom.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *