فاطمه ابراهیمی

به پیش

instagram [#222]Created with Sketch.

معرفی و مرور کتاب هنر تفکر راهبردی

معرفی کتابی تاثیرگذار بر زندگی و کار

آشنایی با هنر تفکر راهبردی با عنوان دوم تفکر و زندگی بهتر در 25 هفته و عنوان سوم اولین گام‌ها برای متفکر نقاد شدن. این کتاب در 88 صفحه توسط نشر اختران در سال 98 چاپ شده است. قیمت آخرین چاپ این کتاب 30 هزارتومان است.

و در سال 2004 به قلم لیندا الدر و ریچارد پل نوشته شده و با این عنوان منتشر شده است:

The thinker’s guide to the art of strategic thinking: 25 weeks to better thinking and better living: first steps to becoming a critical thinker

دربارۀ نویسندۀ کتاب:

لیندا الدر در رشتۀ روانشناسی تربیتی تحصیل کرده و در مقاطع مختلف تحصیلی تفکر نقاد را تدریس می‌کند. ریچارد پل هم نویسنده و دانشمند حوزۀ تفکر نقادانه و برندۀ جایزۀ فیلسوف برجسته در سال 1987 است. چندین کتاب دیگر هم از این نویسندگان ترجمه شده است که در لیست زیر آورده‌ام:

  • آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی
  • آشنایی با سازوکار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن
  • آشنایی با شیوۀ خوب آموختن و 30 تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی
  • آشنایی با تفکر تحلیلگرانه: واسازی تفکر و بررسی اجزای آن

و …

 

این کتاب ترجمۀ خیلی خوبی دارد؛ روان است و جذاب. فهرستش بسیار وسوسه‌کننده و سوال‌برانگیز است. مثلاً:

تفکرتان را واضح سازید

«ولی تفکر من همین الان هم واضح است»

منصف باشید، نه خودخواه

«درقیاس با بعضی‌ها من اصلاً خودخواه نیستم»

و…

داستان من و کتاب:

به تجربۀ زندگی تا به امروز، تشخیص دادم که طرز فکر، اگر همه چیز نباشد دست‌کم چیز خیلی مهمی است. این اهمیت همیشه در پس ذهنم بود ولی گاهی فراموش می‌کردم و ریشۀ مشکلات را در هر جایی به جز طرز فکرم جستجو می‌کردم. تا اینکه به بهانۀ شغل جدید و آماده‌کردن خودم برای آن تصمیم گرفتم تفکر انتقادی را که مدت‌ها بود یادگرفتنش را عقب می‌انداختم، یاد بگیرم.

و اما این کتاب طراحی جلد ساده‌ای دارد و یادداشت‌های آن مختصر و مفید است- معمولاً فراتر از دو صفحه نمی‌رود- که با یک نقل‌قول مرتبط، موضوع مطرح‌شده را جمع‌بندی می‌کند.

آیا این کتاب نسخۀ الکترونیکی دارد؟

بله. با 20هزارتومان می‌توانید این کتاب را در اپلیکیشن فیدیبو تهییه کنید. روی این لینک بزنید +

نظر نویسندگان کتاب دربارۀ تفکر انتقادی:

فرق است بین انجام‌دادن کاری و خوب انجام‌دادن آن. برخی مهارت‌ها را می‌توان به تجربه و با تمرین‌های شخصی کسب کرد-مانند یادگیری دوچرخه‌سواری یا رانندگی/ اما بعضی مهارت‌ها هم مستلزم آموزش نظام‌مند و تمرین جامع است. یادگیری تفکر انتقادی از این دست است. نه تنها کُنه شخصیت ما را دگرگون می‌کند، بلکه رسماً بر تمام اعمال‌مان اثر می‌گذارد.

اگر دچار عادت‌های بد فکری باشیم، در هر زمینه‌ای که مستلزم تفکر باشد ضعیف عمل می‌کنیم- و این عملاً یعنی در تمام زمینه‌ها. چون هیچ عمل انسانی نیست که تفکر در آن مطرح نباشد.

طرز تفکرمان وقتی سرکار هستیم، تعیین‌کنندۀ عملکرد ما در آن کار است. اگر می‌خواهم کار و زندگی‌مان را بهبود بدهیم باید تفکر را جدی بگیریم- دانش تفکر را یاد بگیریم، انواع تفکر را مشاهده کنیم، قدرت تفکر در عمل را ببینیم، آن را ارزیابی کنیم و بهبود بدهیم.

این کتاب چگونه به خواننده کمک می‌کند؟

به توصیۀ نویسنده در مقدمۀ کتاب بهتر است ابتدا هر فصل را در یک روز بخوانید و زمانی برای تامل‌کردن روی آنچه خوانده‌اید صرف کنید. سپس زمانی برای بازخوانی اختصاص بدهید و هر موضوع را برای یک هفته تمرین کنید.

این کتاب ذهن شما را با مفهوم تفکر سنجش‌گرانه آشنا و از نگاه ساده‌انگارانه‌ دورتان می‌کند.

پاره‌هایی از کتاب را این‌جا بخوانید:

مراقب فکرهای مبهم، مغشوش، نامشخص و نامفهوم باشید. سعی کنید معنی واقعی چیزی را که افراد می‌گویند بفهمید. تمرین کنید تا حرف‌های دیگران را به زبان خودتان خلاصه کنید. سپس از آن‌ها بپرسید آیا حرف‌شان را درست متوجه شده‌اید؟ تا وقتی به وضوح حرفی را نفهمیده‌اید نباید با آن مخالفت یا موافقت کنید.

تفکر ما برای خودمان معمولاً واضح می‌نماید، حتی وقتی نیست. اما تفکر مبهم، دو پهلو، آشفته، گول‌زننده یا گمراه‌کننده از مشکلات مهم زندگی انسان‌ها است. اگر می‌خواهیم به رشد فکری دست یابیم، باید بیاموزیم چطور تفکرمان را واضح کنیم.

«تفکر آشفته اولین قدم به سوی زندگی آشفته است.» صفحۀ 26 و 27

ببینید تا چه حد پرسشگر هستید یا به‌سادگی تعریف دیگران را از هر موقعیتی می‌پذیرید. بیشتر مردم پرسشگران ماهری نیستند. اکثراً جهان را همان‌طور که به آنان شناسانده شده می‌پذیرند. متفکران خوب همواره سوال می‌کنند تا جهان اطراف‌شان را بفهمند و به نحوی کارآمد با مسائل آن روبرو شوند. پرسش‌های تااثیرگذار منجر به زندگی عمیق‌تر و پربارتر خواهد شد. وقتی پرسش اصلی برایتان روشن شد، به طرف‌های بحث کمک کنید تا از این پرسش منحرف نشوند، و مطمئن شوید که گفتگو در جهت رسیدن به پاسخ سوال حرکت می‌کند. صفحۀ 32 و 33

راهبردهایی برای منطقی‌ترشدن:

بلند بگویید «من کامل نیستم. من اشتباه می‌کنم. من به کرات اشتباه می‌کنم.» آیا شجاعت دارید حین مجادله اذعان کنید که «البته شاید من در اشتباه باشم و شما درست بگویید»؟

این جمله را در ذهن‌تان تکرار کنید: «ممکن است در اشتباه باشم. به کرات در اشتباهم. وقتی استدلال‌های خوبی می‌بینم یا می‌شنوم مایلم ذهنیتم را عوض کنم.»

متوجه باشید که فکرتان بسته است اگر:

مایل نباشید به استدلال‌های دیگران گوش دهید.

استدلال‌هایی که دیگران می‌آورند خشمگین‌تان می‌کند.

در بحث موضع دفاعی می‌گیرید.

صفحۀ 46 و 47

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *